Kalmthoutse Heide 2007

Dagwandeling in de Kalmthoutse Heide op zaterdag 17 november 2007.

Fotoalbum van deze wandeling.

Wandelinfo.

Een groepswandeling in de ‘Kalmthoutse heide’, die samen met het ‘grenspark De Zoom’ in Nederland, een grensoverschrijdend natuurgebied vormt, dat verschillende biotopen (heide, vennen, stuifduinen, weilanden, bossen) herbergt. Deze diversiteit maakt dat het park zeker een bezoekje waard is.
De volledige oppervlakte van het gebied bedraagt 3750 ha.
Deze wandeling is een aaneenschakeling van deeltrajecten van bewegwijzerde wandelpaden (Vlinder, Schaap, Duin) en een aantal verbindingspaden die enkel buiten de periode 15 maart tot 30 juni toegankelijk zijn en waarbij de verschillende hiervoor genoemde biotopen zeker aanwezig zijn.

Beschrijving.
We vertrekken om 9u30’ op de parking aan het natuureducatief Centrum ‘De Vroente’ richting ‘Heuvel’ en de 25m. hoge uitkijktoren, van waarop we een prachtig panorama hebben over het volledige gebied.
We doen even de “Hazenduinen’ aan en richten ons terug zuidwaards op een van de vennen van het ‘Putse Moer’.
Via het ‘Gemeentebos’ en langs de ‘Withoefse Heide’ naar het stationspleintje van Kalmthout-Heide, waar we voor de piqué-nique afgesproken hebben in de taverne “Cambuus”.
Na de middagstop, via de G. Gezellelaan terug naar de ‘Withoefse Heide’ waar we dwars door trekken en er een deel van het vlinderpad volgen, dat ons terug aan de parking brengt waar we ’s morgens zijn vertrokken.
We kruisen opnieuw de Putsesteenweg, en wat verder volgen we de blauwe markeringen van het wandelpad “schaap”, wat staat voor begrazers. Dit pad voert ons terug naar de vennen van het ‘Putse Moer’, dat we nu voor een groot deel volgen.
Zodra we deze waterplas verlaten, komen we in een typisch begrazingsgebied waar we meestal ‘Galloway-runderen’ aantreffen, die samen met de heideschapen, de verruiging van het gebied voorkomen, de vergrassing tegengaan en terugdringen, om de diversiteit in het terrein te behouden of te ontwikkelen.
Via ‘Paalberg’, waar we ons terug volop in het bos bevinden, trekken we richting ‘Zwarte heuvel’ en ‘Steertse heide’, dwars door een heidegrasgebied, waar nog stille getuigen, alsof het een doodsakker was, ons aan een eerdere brandramp herinneren.
Via een verbindingspad, dat in het voorjaar vanaf 15 maart tot 30 juni omwille van de broedperiode van de vogels verboden is, bereiken we de ‘Drielingsvennen’ en wat verder de ‘Keetheuvel’.
Vanaf hier volgen we het zanderige duinpad dat ons langs de ‘Wilgenduinen’ en de ‘Vossenbergen’ in het mooiste deel van het heidegebied brengt.
Als we na een goeie kilometer genoeg hebben van dat ‘zandtrappen’, nemen we opnieuw een verbindingspad, dat ons terug bij de brandtoren brengt.
Via het ‘Van Ganzenven’ komen we weer op het rode “Duinpad’ uit, dat we verder volgen tot de parking aan De Vroente.

Afstand: Totaal: 20,5 km.
- Voormiddag: ca. 8 km.
- Namiddag: ca. 12,5 km.

Vertrek: Om 9u30'op de parking aan het natuureducatief centrum "De Vroente", Putsesteenweg 129, te 2920 Kalmthout. (zie detailplannetje hieronder.)

Moeilijkheidsgraad: De wandeling is volledig vlak.

Wegen: Afwisseling van bos- en zand- en veldwegen.
Hoge wandelschoenen zijn echter ten zeerste aangeraden.

Middagpique-nique mee te brengen. De middagstop is voorzien in de taverne "Cambuus" op het stationspleintje van Kalmthout Heide.
Hier is ook de mogelijkheid om eventueel een snack te bestellen.

Wie eventueel alleen de namiddagwandeling wil meestappen komt best naar het station van Heide.
Na de middagstop vertrekken we daar terug omstreeks 12u45'.
Ofwel naar de parking aan 'De Vroente', waar we omstreeks 13u00' voorbijkomen.

Deelneming melden:
Om te weten wie we mogen verwachten, zouden we het ten zeerste op prijs stellen dat wie wil deelnemen dit via een mailtje meldt.
Voor wie alleen de namiddag wil meestappen, vermeldt duidelijk waar je wil inpikken.
Wie met de wagen komt en met anderen wil afspreken om samen te rijden kan dat ook best meedelen.

Wandeltraject.

(Met toelating NGI.  www.ngi.be  )

Met de auto naar Kalmthout.
- Vanaf Brussel, via de A12 over Boom, of via de E19 over Mechelen.
- Vanaf Hasselt, via de E313/A13
- Vanaf Gent via de E17 en de Kennedytunnel naar de Antwerpse ring.
Volg richting Breda. (E19) tot 2 km. voorbij de afrit 4 (Merksem) houdt rechts aan en volg richting Bergen op Zoom. (A12)
Verlaat deze 12 km. verder aan afrit 13 (Stabroek)
Op ’t einde van deze afrit rechts, de N111, 9 km. blijven volgen. Na 8 km. zie je rechts een wegwijzer naar “Heide”. Rij hier nog rechtdoor en neem 1 km. verder de volgende straat rechts: (Heibloemlaan) en parkeer voor het gebouw van ‘De Vroente’. (Zie detailplannetje)

Eventuele variante:
De E19, richting Breda, blijven volgen tot afrit nr4 (St. Job in ’t Goor)
Daar links naar Maria ter Heide, (3,7 km). en verder richting Essen tot Achterbroek (7,6 km.).
In Achterbroek, links richting Putte-Kapellen, en deze baan nog 4,7 km blijven volgen tot aan de parking, links in de Heibloemlaan. (Zie detailplannetje)

(Met toelating NGI.  www.ngi.be  )

Met de trein naar Kalmthout:
Volgende treinverbinding vanuit Antwerpen centraal.
Best afstappen in het station Heide, en ong 1600 m. stappen, via de Kalmthoutlaan, (140m.) en verder de Guido Gezellelaan en de ingang van de heide naar de parking. (Zie detailplannetje hierboven.)

Dienstregeling: Antwerpen centraal  -  Kalmthout op 17/11/2007

Heide

09:05

Reisduur: 0u29'   Rijdt dagelijks;

Wie eventueel alleen de namiddagwandeling wil meestappen kan gebruik maken van de onderstaande dienstregeling.

Dienstregeling:  Antwerpen centraal  -  Kalmthout op 17/11/2007

Heide

12:05

Reisduur: 0u29'   Rijdt dagelijks;

Reacties van de deelnemers na de wandeling.

Linda (Nomi), Zondagmorgen 18/11/2007.
Hallo beste wandelaars,
Het werk weer eens een toffe wandeldag met prachtig weer......beetje rillen aan de start maar eens we vertrokken waren was het gewoon genieten van de prachtige natuur én van de toffe wandelgroep.
Dank aan Fons voor de mooie uitgestippelde route en aan al de deelnemers voor het toffe gezelschap.
Ik hoop er een volgende keer terug bij te kunnen zijn.
Hartelijke groetjes van Linda en voor iedereen nog een aangename zondag !!!!
Linda.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Belladonna. Zondag 18/11/2007.
Dag Fons ,
Wat een prachtige weergave van onze heide . Ik geniet mee van op afstand .
Voorlopig is het mij nog niet gelukt om met de groep mee te wandelen .
Dat komt nog ..
Zondagse groetjes
Belladona.
Jos (Globetrotter), Maandagmorgen 19/11/2007.
Goedemorgen Wandelaars,
Vorige zaterdag zijn we met onze vriend Fons door de Kalmthoutse heide gewandeld.
Een uitstekend wandelweer,een toffe groep en "last but not least" een gids om "U" tegen te zeggen.
De afwezigen hadden weeral ongelijk.
Dank Fons.
Lidy, Maandagmorgen 19/11/2007
Goede maandag morgen,en dank je voor de alweer mooie wandeling die je ons hebt bezorgt op zaterdag in de Kalmthoutse heide.
En ook voor het goede onthaal bij de wandelgroep, het is een fijne groep met allemaal toffe mensen waar ik mij goed bij voel. En het zonnetje liet ons ook niet in de steek, en zorgde ervoor dat mijn natte broek van het vallen in het water snel terug droogde.