Kanne & Eben-Emael

Een groepswandeling in het mergelland, waar het Albertkanaal en de Maas mekaar ontmoeten even ten zuiden van Maastricht;  een historische regio , met vele verborgen schoonheden en een adembenemende natuur, wordt ook wel de parel van de Jekervallei genoemd.

Interessante links voor deze wandeling.

Fotoalbum   PPS Kanne   Kanne   Eben-Emael   Kasteel Neercanne
Naar de deelnemerslijst

Wanneer:  Zaterdag 25 April 2009

- Samenkomst op de parking:Statieplein (Statiestraat) in het centrum van Kanne   (Zie autoroute en plannetjes onderaan)
- Vertrek wandeling om 9u30'.

Wandelinfo: We vertrekken door het centrum en komen al direct aan de Jeker (Geer) uit , waar een pitoresk bruggetje ons naar een oude watermolen en dito molenhuis voert; dd. 1650. Wat later passeren we aan de H. Grafkapel, en worden daar al direct geconfronteerd met de mergelgrotten, die op meerdere plaatsen door de plaatselijke bevolking worden gebruikt voor berging van landbouwmachines en dergelijke.  We bevinden ons hier op Nederlandse bodem (Maastricht) aan de ingang van het kasteel "Neercanne", langs waar we toegang hebben tot het Cannerbos. Vanaf de binnenplaats van het kasteel hebben we zicht op enkele indrukwekkende panorama's, de kasteeltuin en de meanders van de Jeker.

Wanneer we het bos verlaten, komen we terug aan de rivier uit. Een landelijk pad brengt ons naar de rand van een nog in werking zijnde mergelgroeve van de plaatselijke cementfabriek. Van hieruit gaat het terug richting Kanne, maar nog voor we terug de grens bereiken staan we oog in oog met de Duivelsgrot. Een locatie die we niet kunnen voorbijgaan zonder binnenin een kijkje te nemen. (Een zaklamp meebrengen is hiervoor zeker aangewezen.)

Van hieruit gaat het richting "Observant", een kunstmatig aangelegde berg, waar in tegenstelling met de naam, daarboven weinig te zien is. We laten hem dan ook letterlijk en figuurlijk links liggen, en trekken terug België binnen op de grens van het Vlaamse en  het Waalse gewest. Aan de "Ferme de Castert" (Hoeve Caestert) slaan we rechts af en dalen tot aan het Albertkannaal, daar waar bij middel van een siffonsysteem de Jeker onder het kanaal wordt doorgevoerd. Vlakbij de riante brug over het kanaal vinden we onze middagstop in café Ecuador, Grenadiersweg 7.

Na de middag, over de brug en langs de jachthaven, staan we al vlug aan de ingang van het fort van Eben-Emael.                          Wij zetten hier onze tocht verder via het aangelegde trappenpad dat ons boven op het fort in het bos brengt bij enkele bunkers (kazematten) en een verluchtingskoker. Verder krijgen we zicht op enkele bovengrondse verdedigingskoepels  en trekken meer zuidwaarts, parallel met het kanaal en de Maas. We nemen hier even de tijd voor een prachtig panorama op de sluis van Ternaaien , tussen de Maas en het kanaal, alsook de achterliggende surfplassen.

Wanneer we daarna weer het bos induiken, en langs de mergelwanden wandelen zijn de grotten niet meer te tellen. Een verscheidenheid van holen en gangen met elk zijn eigen grootte en vorm. In dit traject zitten wel enkele pittige klimmetjes en afdalingen via trappenpaadjes. In natte periodes kan het hier ook nogal slijkerig zijn, vandaar zijn hoge wandelschoenen zeker een must. Wanneer we de boszone verlaten, ligt het dorp van Eben voor onze voeten. We gaan dan ook die richting uit. We passeren langs een nog actieve kampernoeliekwekerij in een van de grotten en nemen terug het pad (GR) op dat ons weer bij het fort van Eben-Emael brengt. Hier steken we weer de Jeger over en kiezen terug richting Kanne waar we via de brug weldra terug op de parking komen.

Wandelafstand:  Totaal:  19,5 km.  ( Voormiddag ong. 7,5 km.   Namiddag: ong. 12 km. )

Moeilijkheidsgraad:
Golvend parcours, met enkele pittige klimmetjes en trappenpaadjes
Gezien het parcours, zijn hoge stevige stapschoenen een must.

Middagpique-nique.
Zoals hiervoor reeds geschreven, kunnen we onze meegebrachte boterhammekens verorberen, in café "Ecuador" Grenadiersweg 7 in Kanne ( zie plannetje hierna.)

Afspraken:
- Samenkomst op de parking: Statieplein (Statiestraat) in Kanne
- Vertrek wandeling om 9u30'.

Wie aan deze wandeltocht wil deelnemen, is uiteraard hartelijk welkom.

We zouden het wel op prijs stellen dat diegenen die willen meestappen mij dit melden met een mailtje, kwestie van te weten wie we mogen verwachten.

Plan van de wandeling:      (met toelating NGI)

Autoroute naar Kanne:

Vanuit Antwerpen: Via de ring en de E313 naar Lummen en verder richting Luik tot aan de afrit nr. 32. (Tongeren & Maastricht)  Volg hier de baan N79 richting Maastricht. ong. 9 km. tot juist na de nieuwe brug over het Albertkanaal in Vroenhoven. Sla direct achter deze brug rechts af en nog 2,8 km. tot het centrum van Kanne; Stationsplein. (grote gratis parking.)

Vanuit Brussel: via de E40 richting Leuven en verder via de A2 naar de verkeerswisselaar in Lummen. Volg hier de richting Hasselt en Luik tot de afrit nr. 32. (Tongeren & Maastricht) Volg hier de baan N79 richting Maastricht. ong. 9 km. tot juist na de nieuwe brug over het Albertkanaal in Vroenhoven. Sla direct achter deze brug rechts af en nog 2,8 km. tot het centrum van Kanne; Stationsplein. (grote gratis parking.)