Kluisbergen 2007

Een groepswandeling in de regio Kluisbergen met het Kluisbos, de Hotondberg, de Paterberg en de Oude Kwaremont.

Dagwandeling "Kluisbergen" op zaterdag 25 Augustus 2007.

Fotoalbum van deze wandeling

Een groepswandeling, in het paradijs van de Vlaamse Ardennen waarop alle wandelliefhebbers welkom zijn.

Wandelinfo.

We beginnen de wandeling op de parking van het "Recreatieoord" in het Kluisbos, op 80 m. hoogte, en richten ons direct naar de top van de kluisberg (140 m.). Dalen daarna terug wat af naar Wallonië, waarna we wat flirten met de taalgrens, en opnieuw naar 135 m. stijgen. We blijven de taalgrens volgen tot "Heinsdal".

Via een rustige asfaltweg dalen we langzaam naar Klijpe, waar we ons op ca. 40 m. hoogte bevinden. We steken er de N36 over en bereiden ons voor op een geanimeerde klim die ons over een afstand van ong. 1,8 km zo'n 107 m. hoger brengt naar de Hotondberg, waarvan de top op 147 m. ligt, en daarmee op het hoogste punt van de beide Vlaanderen staan. ( De 800 laatste meters van de klim heeft een gemiddelde stijging van ong. 10 %)

Na de middag pique-nique in de taverne "Molen Ten Hotond", terug afdalen tussen weiden en velden naar 45 m. om daarna in de buurt van de Paterberg, de Oude Kwaremont op te zoeken.

Vanuit Kwaremont, gelegen op 82 m. dalen we terug naar het laagste punt van deze wandeling op ong. 25 m. (Molenbeek)

Wanneer we terug het Kluisbos in zicht krijgen bevinden we ons op een hoogte van 30 m. en ligt de laatste klim van de dag voor onze voeten: terug naar de taalgrens in het  Kluisbos op 135 m (Taverne "De Vierschaar") Vandaar nog ong. 1,6 km. met een strakke afdaling terug naar het vertrekpunt.

Afstand: 22 km. met in totaal 490 m. stijgen en dalen

Vertrek: Op de parking van het recreatieoord in het kluisbos om 9u30'

Moeilijkheidsgraad: Voor geoefende wandelaars die zich niet laten afschrikken van de afstand en de hellingen.

Voor diegenen die de 22 km. wat te lang vinden, kunnen we eventueel kort vóór de middagstop (vanaf Heinsdal) een afkorting voorzien van ong. 2,5 km. (Dit houdt wel in dat er dan ong. 1,5 km. langs de grote baan wordt gestapt, rechtstreeks naar de Hotondberg.)

Wegen: Afwisseling van bos- en veldpaden, grind- en asfaltwegen en een stukje kasseiweg (Oude Kwaremont)

Hoogteprofiel

Stevige wandelschoenen ten zeerste aangeraden.

Middagpique-nique mee te brengen. De middagpauze is voorzien in café - taverne "Molen Ten Hotond" op de Hotondberg in Kluisbergen. (hoogste punt van de provincie Oost-Vlaanderen)

Aandacht: Hou er rekening mee dat het pas omstreeks 13:00 u. zal zijn, dat we de middagstopplaats bereiken.

Deelneming melden:

Om te weten wie we mogen verwachten, zouden we het ten zeerste op prijs stellen dat wie wil deelnemen dit via een mailtje meldt.

Wie met de wagen komt en met anderen wil afspreken om samen te rijden kan dat ook best meedelen.

Wandeltraject.

(Met toelating NGI.  www.ngi.be)

Autoroute

Met de auto naar Kluisbergen.

Met de auto bereik je Kluisbergen het gemakkelijkst via de E17 (Gent-Kortrijk) en verlaat deze aan de afrit nr. 5   "WAREGEM"  (vanaf deze afrit tot het Kluisbos is ong 15 km.)

-  Komende van Gent,  op ’t einde van deze afrit, links over de autostrade, richting “Ronse ( N382).

-  Komende  van Kortrijk, op ’t einde van deze afrit, rechts, richting “Ronse”( N382).

-  Blijf deze baan ong. 5,4 km. volgen tot “Anzegem”

-  In Anzegem, even links en 170 m. verder rechts, richting “Gijselbrechtegem, Kaster en Ronse.

-  Na 1 km, bocht naar rechts, over de spoorweg, en richting “Kaster” volgen.

-  3,3 km. verder aan het rondpunt in Kerkhove, rechtdoor.

-  550 m na het rond punt rijdt je over de Schelde en nog 200 m. verder bij de eerste bocht naar links (richting Oudenaarde) , sla rechts af, richting Kluisbergen en Ronse.

-  Na 300 m, (aan de Kerk van Berchem) een bocht naar links en onmiddellijk daarna naar rechts.

-  Neem nu ,(na 60 m.) de eerste straat rechts, "Molenstraat" (volg wegwijzer “Kluisbos”) en blijf deze volgen tot het eerste rond punt. Daar naar links (Kluisbos volgen). Je rijdt door Ruien dorp (kerk aan je  rechterkant).

-  450 m. voorbij de kerk, naar links (Kluisbos volgen) en nog 350 m. verder, aan het volgende rond punt, de baan schuin links, richting “recreatieoord” volgen . (wegwijzer “Kluisbos” naar rechts hier NIET meer volgen).

-  Op de eerste T-splitsing naar rechts en 200 m. verder, voorbij het boswachtershuis is de parking en het vertrekpunt van de wandeling.

Detailplannetje van af Ruien

Kluisbergen: zaterdagmorgen 25 Aug. 2007.

Er was ons weer eens een droge en zonnige dag beloofd door de “weermakers”.
We zijn het trouwens niet anders gewoon.
Droog was het wel, of het ook zonnig zou worden moesten we afwachten.
Het was alleszins uitstekend wandelweer.
Precies om 9u23 parkeren we onze wagen op de afgesproken verzamelplaats in het Kluisbos, in de omgeving van het recreatieoord.
Twee personen, die voor ons toen nog onbekend waren, stonden al stappens gereed.
Bij nadere kennismaking bleken het de sympatieke kennissen van Luc en Anita te zijn. Ze waren hartelijk welkom.
Enkele minuten later was iedereen ter plekke. Ja, ook Brigitte en Noël die er graag 195 km. vanuit Bilzen voor over hadden om in deze prachtige Vlaamse Ardennen te komen wandelen. Later bleek dat ze daar al eerder waren geweest, ter gelegenheid van een of andere “50km. van Kluisbergen.”
Voor het parcours dat ik samen met Luc had verkend, hadden we ons wat laten leiden door de beschrijving van wandeling Nr. 4, in de dagstappersgids van Lannoo (Oost-Vlaanderen).
Maar we zouden er, in omgekeerde richting, toch een eigen toets aan geven.
Met de inbreng van Luc werd het een “grensoverschrijdende” tocht, en we zouden ook de “Oude Karemont” (gekend uit de Ronde van Vlaanderen) bedwingen.
Dat het op 25 Augustus ook “poortoverschrijdend” en een beetje “weide- en maďssafari” zou worden, wisten we bij de verkenning nog niet. Het gras (en de netels) waren toen pas gemaaid.

Met een tiental minuten vertraging, trokken we het bos in, de top van de Kluisberg tegemoet. En of het bergop ging? We kwamen al direct te weten dat er enkelen de avond voordien een serieus stapje in de wereld hadden gezet, want ze begonnen al te twijfelen dat ze deze 22 km. wel zouden aankunnen als het zo nog lang bleef duren.
Maar inspanning loont, zegt het spreekwoord, en even later stonden we aan de GR-wandelpaal, bovenop de Kluisberg, op een hoogte van 140 m. Ons vertrekpunt lag op zo’n 80 m.
Van daar, terug bergaf, weer naar 80 m., de taalgrens over, een kijkje nemen bij onze Franstalige buren, langs enkele rustige asfaltpaden en wandeldreven, met prachtige uitzichten op het weidse Waalse landschap.
Na een uurtje vonden we dat we lang genoeg bij onze Waalse buren hadden verbleven en we zochten terug de taalgrens op. Daarvoor moesten we echter weer klimmen naar ,de “rug van het kluisbos” op 135 m., dewelke we bleven volgen tot in de buurt van het domein “Heinsdal”.
Hier hadden we de mogelijkheid overwogen om de wandeling eventueel enkele kilometers in te korten, maar dat voorstel kende geen bijval. Iedereen toonde zich onversaagd, en zou en moest de 22 km. rond maken.
Met de Kluisberg aan onze linker zijde en uitgestrekte en afwisselende panorama’s aan onze rechterkant daalden we langzaam af naar ong. 40 m. in Slijpe. We steken er de grote baan naar Ronse over en vatten de rustige klim aan naar de “Hotondberg” die met zijn 155 m. het hoogste punt is van Oost- en West-Vlaanderen. De laatste 500m. hiervan bleken dan toch ietwat pittiger te zijn, maar eenmaal boven bereikten we onze middagstop, een klein half uurtje vroeger dan voorzien.
De zon, die zich tijdens de voormiddag wel even had laten zien, had blijkbaar ook een middagpauze genomen.
Het panorama, dat voor ons lag op het achterterras van de Hotond was volledig in een nevelige sluier gehuld. Dat heeft ook wel iets romantisch, maar een zonovergoten landschap had toch onze voorkeur gekregen.
De boterhammekes hadden gesmaakt; de pintjes, de koffie en de wijntjes evenzeer.
Voor een middagdutje was er geen tijd meer. Een landelijk betonbaantje, dat wat verder een akkerpad en nog wat later een weidepad werd, bracht ons langs een typische vierkantshoeve en voerde ons terug naar 40 m. in de buurt van de Beiaardbeek.
Ondertussen was de zon terug van de partij, maar aangezien het bijna windstil was, bleef het toch nevelig in de verte, ditmaal met uitzicht op de Scheldevallei.
Na nog wat op en neer langs landelijke asfaltwegen en veldpaden, lieten we de “Paterberg” aan onze rechterkant liggen en kozen we de richting “Oude Kwaremont”.

Hier zouden we eigenlijk een nieuw verhaal kunnen beginnen. We stonden plotseling voor enkele weidepoorten, die zodanig geconstrueerd waren, dat ze eruit zagen als rekken in een turnzaal en waarbij niemand zich kon inhouden om er “gezwint” over te wippen, alsof het allemaal jonge veulens of hinden waren. De menige foto’s die hierbij genomen werden spreken voor zich. (zie fotoalbum). Spijtig dat er geen klank bij is.
Daarmee was echter het leed nog niet geleden. Na de derde “poortoefening” stelden we vast dat het gras en de netels tussen een gracht en een tuinafspanning (dat bij de verkenning pas was gemaaid) een goeie halve meter hoog stond.
De Luc, met lange broek, zou het spoor maken; maar kreeg geen volgelingen.
Dan maar over de gracht, waar iedereen weer vlot over wipte en verder door het ernaast gelegen maďsveld.
Gelukkig was dat in de goeie richting gezaaid, zodat tussen de stengelrijen door, niemand het spoor bijster raakte.
Na het tellen van het aantal manschappen, bleek toch iedereen weer aanwezig.
Even later lagen de kasseitjes van de Oude Kwaremont voor onze voeten. We voelden ons als het ware in de Ronde van Vlaanderen, en ook deze helling werd probleemloos genomen.
Het klimmen en dalen was echter nog niet gedaan. Na het kruisen van de “Nieuwe Kwaremont” volgde nog een pittig stukje bergaf, dat ons naar het diepste punt van onze wandeltocht bracht op 25 m. (Molenbeek).
Ter hoogte van “Pensemont” kozen we voor de langzaam stijgende baan terug naar het Kluisbos waar we omstreeks 16u45’ onze wagens terug vonden.
Het was weer eens een toffe dag geweest en er werd al weer uitgekeken naar een volgende keer.