Een groepswandeling in het dal van de Viroin, een rivier die ontstaat in Dourbes door de samenvloeiïng van l’Eau Noire (vanuit Nismes), en l’Eau Blanche (vanuit Chimay)

De gemeente Viroinval is ontstaan in 1977 uit de fusie van 8 kleine dorpen,: nl. Dourbes, Le Mesnil, Mazée, Nismes, Oignies-en-Thiérache, Olloy-sur-Viroin, Treignes en Vierves-sur-Viroin.

Het is een land van helder water en diepe wouden, en is omringt door een onbedorven en veelzijdige natuur, waardoor de streek het label van Natuurreservaat kreeg (Natuur park Viroin-Hermeton).

Viroinval: een stroom van ideeën, een vloed van hartstocht, een waterval van sensaties. Als je de rust van de gulle natuur apprecieert en als je fijnproever bent van wonderbaarlijke landschappen, volg dan de stroom en ga voort op de paden van 8 dorpen. (Uit de toerischtische gids van Viroinval)

Een van de meest bekende plaatsen is de “Fondry des Chiens”. Een waarlijk meesterwerk van de natuur, zonder gelijke in ons land. In Belgie vindt men ze alleen in de regio van de Viroin.

www.viroinval.be                    naar fotoalbum "Viroinval"

Naar deelnemerslijst

Naar de foto's van de wandeling op 28 maart 2009

Wanneer:  Zaterdag 28 maart 2009  - Samenkomst op de parking: Rue Longue in Nismes. (Zie plannetje onderaan)
                                                                        - Vertrek wandeling om 9u30'.

Wandelinfo:

We beginnen de wandeling in Nismes, op de parking tussen de Eau Noire en de Rue Longue, ter hoogte van het bruggetje over de Eau Noire. We gaan het bruggetje over en slaan rechtsaf in de Rue Grande, en nemen daarna de eerste straat links, de Rue Orgeveau. Na ong. 100 meters, juist naast een electriciteitspaal, voert een smal paadje ons hogerop, richting Fondry des Chiens. Als we op een asfaltweg uitkomen, gaan we praktisch rechtdoor, verder hogerop en komen uit op het hoogteplateau in het natuurreservaat "Fondry des Chiens" op een hoogte van ong. 210 m.

Hier geven we onze ogen de kost, en genieten bij helder weder van de prachtige vergezichten. We dalen af in de door natuurlijke erosie (soms tot 20 meter diepte), uitgesleten putten tussen de kalkrotsen.

Via een asfaltweg, komen we terug uit in de Rue Orgeveau, waar we rechts afslaan en boven op de kam blijven lopen richting het bos: "Revers des Godias". en komen na een lichte afdaling uit aan de Viroin, die we via het bruggetje oversteken en rechts afslaan richting "Le Croix de Sauvage". We volgen even de rivier, waarna ons pad serieus begint te stijgen tot aan het kruis.

Vanaf hier gaat het opnieuw bergaf tot we uitkomen aan de baan N99, die we oversteken naar het centrum van het fusiedorp "Olloy-sur-Viroin" voor de middagstop in café "Chez Raoul" Rue Coliche, 2.

Na onze middagstop, gaat het terug richting N99, waar ons al direct een fikse klim wacht van ong. 75 m. We bevinden ons terug op een hoogteplateau waar we na enkele kilometers een mooi zicht krijgen op "Vierves-sur-Viroin", een van de mooiste dorpen van Wallonië. Ook hier weer prachtige panorama's. Een paadje tussen weide en bos brengt ons aan "Le Transoy". Van daaruit gaat het langs een rustige asfaltweg langzaam omhoog via "Le Rouge Croix " naar ong. 250 m. We blijven nog ong. 2 km. op deze asfaltweg, tot even voorbij een bijna haakse bocht naar rechts, waar we voor een dalende bosweg kiezen richting "Dourbes" en opnieuw het dal van de Viroin.

Nog voor we de rivier bereiken wacht er voor de liefhebbers een pittige klim van 150 naar 220 m. over een afstand van ong. 350 m. (gemiddeld 20%) naar de oude kasteelruine, die we eerder in de voormiddag konden bewonderen boven op een rots. Wie deze klim niet ziet zitten kan gerust genieten van een hapje of een drankje op een picque-nicqueplaats, even verderop aan de oever van de rivier. De "klimmers" dalen langs hetzelfde pad terug af, waarna we onze weg voortzetten langs de Viroin, richting het bruggetje waar we ook al in de voormiddag deze rivier overstaken. Vanaf hier blijven we de Viroin ong. 2 km. stroomopwaarts volgen tot we aan de spoorweg komen, die we eerst oversteken en dan ong. 750 m. volgen. Waar we de spoorweg rechts laten liggen, kiezen we terug de richting Nismes en komen uit in het prachtig aangelegde gemeentelijk wandelpark " Les jardins d'O". Wanneer we terug zicht krijgen op het riante gemeentehuis en de kerk, zit onze wandeldag erop en nodigen de plaatselijke terrasjes verleidelijk uit voor een frisse pint.

Wandelafstand:  Totaal:  20,9 km.  ( Voormiddag ong. 7,5 km.   Namiddag: ong. 13,4 km. )

Moeilijkheidsgraad:
Golvend parcours, met soms onverharde en rotsige veld- en boswegen en enkele asfaltwegen.
Gezien het parcours, zijn hoge stevige stapschoenen een must.

Middagpique-nique.
Zoals hiervoor reeds geschreven, kunnen we onze meegebrachte boterhammekens verorberen, bij goed weder op het terras en anders binnen in café "Chez Raoul" rue Coliche nr. 2  in Olloy-sur-Viroin ( zie plannetje hierna.)

Afspraken:
- Samenkomst op de parking: Rue Longue in Nismes.
- Vertrek wandeling om 9u30'.

Wie aan deze wandeltocht wil deelnemen, is uiteraard hartelijk welkom.

We zouden het wel op prijs stellen dat diegenen die willen meestappen mij dit melden met een mailtje, kwestie van te weten wie we mogen verwachten.

Plan van de wandeling:   ( Met toelating NGI )  www.ngi.be

Autoroute naar Viroinval:  NIMES.

Vanuit Brussel via de ring R0 en de autostrade E19 / A7. richting Bergen.

Aan de splitsing ter hoogte van Nijvel, hou rechts aan en volg de A54, richting Luik, Namen en Charleroi over 18 km. tot aan de kruising met de E42 / A15 en neem daar de oprit naar de E42 richting Luik en Namen..

Blijf deze ong. 7km. volgen tot de eerste uitrit naar de R3, richting Chattelet en Philipville. (Juist voorbij een parkingplaats)

Je komt uit op de R3. Volg deze over ong. 10km. en verlaat de R3 aan afrit nr. 9.

Deze afrit komt uit op een rond punt. Rijdt zoals hiernaast getekend. Verlaat het rond punt aan de derde mogelijkheid. (De tweede is afgesloten) en hou links aan, onder de brug van de R3. Wegwijzer "Couillet" volgen.

Na 700m.  aan een kruispunt, volg de richting Philipville, (Schuin links)

Na 2,6km. kom je terug aan een rondpunt op de N5. Neem de derde mogelijkheid, richting Phillipville op de N5.

Na 2km. volgende rondpunt (met Napoleonfiguur), Rechtdoor (N5 blijven volgen)

Blijf deze baan (N5) nog 28 km. volgen en neem daar de uitrit rechts met aanduiding "Viroinval" en "Mariembourg."

Op de rotonde neem je de derde uitrit, over de brug. Volgende rotonde: eerste afslag naar de baan N 939.

Blijf deze nog ong. 5 km. volgen en je komt uit in Nimes.

Voor de parking en de plaats van afspraak, zie detailplannetje van Nimes hieronder.

Middagstop in Olloy-sur Viroin.